Wyszukaj w katalogu
Polecane firmy
CukierniewPolsce.pl

BEMA Sp. z o.o. - Polski Producent Maszyn i Urządzeń

zobacz
CukierniewPolsce.pl

Greek Trade Sp. z o.o.

zobacz
Poleć nas innym
Aktualności

Innowacja w gastronomii: wózek i rower gastronomiczny

30-06-2020

 


Wózki i rowery gastronomiczne powoli wtapiają się w miejski krajobraz przede wszystkim w dużych ośrodkach, ale pojawiają się także w mniejszych miejscowościach. Wobec wzrostu czynszów za lokale mobilna gastronomia staje się interesującą alternatywą dla tradycyjnych metod prowadzenia sprzedaży. Choć mobilna gastronomia znana jest ludzkości od 1691 roku, dopiero w ostatnich latach zaczęła się liczyć na rynku. Na czym polega i czy da się w ten sposób naprawdę zarobić?

Czym jest mobilna gastronomia?

Już sama nazwa sugeruje, czym jest mobilna gastronomia. Sprzedaż odbywa się z poziomu na przykład wózka czy roweru gastronomicznego. Taki rower znacznie się różni od standardowego – jest tak wyposażony, by sprostać przygotowaniu konkretnego posiłku czy napoju. Dużą popularnością cieszą się rowery gastronomiczne z kawą, z lodami czy z sokami, popularna jest także sprzedaż ciepłych przekąsek takich jak hot-dogi czy zapiekanki. Polacy są coraz bardziej zainteresowani mobilną gastronomią i pozytywnie na nią reagują. Rowery i wózki mogą każdego dnia znajdować się w innym miejscu, co budzi naturalne zainteresowanie przechodniów, a jeśli ustawia się je w stałych lokalizacjach, dorabiają się stałych klientów tak samo jak w przypadku stacjonarnej gastronomii. Wielu przedsiębiorców inwestujących w mobilną gastronomię odnotowało już taki zysk dzięki jednemu rowerowi lub wózkowi, że teraz dysponują ich większą ilością i zatrudniają więcej ludzi. Taka forma prowadzenia działalności na Zachodzie jest już stałym elementem miast i miasteczek, a wkrótce w Polsce będzie tak samo. Dlatego bez wątpienia warto już teraz zainwestować w mobilną gastronomię.

Innowacyjny biznes!

Wózki i rowery to bez wątpienia innowacyjny sposób na biznes. Póki co, jak wskazują badania, rynek pozostaje zaledwie w 10% nasycenia. Właśnie dlatego mobilna gastronomia cieszy się dużym zainteresowaniem osób, które chcą od razu zająć się budowaniem wizerunku i pozyskiwaniem wiernych klientów, a nie żmudnymi poszukiwaniami dobrze umiejscowionego lokalu i remontowaniem go. Rowery i wózki kupuje się gotowe do tego, by zaczęły pracę już następnego dnia. Przykładowo foodbike.pl produkuje rowery i wózki, do których na zamówienie dopasowuje sprzęt w zależności od tego, jaki produkt ma być z nich sprzedawany.

Taka forma prowadzenia działalności pozwala na prowadzenie sprzedaży w tym miejscu, w którym będzie to najbardziej opłacalne danego dnia. Raz można się ustawić pod uniwersytetem i liczyć na studentów spragnionych lodów, na drugi dzień można prowadzić sprzedaż podczas plenerowego festiwalu. Ta elastyczność jest ogromną zaletą mobilnej gastronomii. Przekłada się to także na sporą dowolność w samej ofercie. Wystarczy stworzyć wyposażenie pod kątem różnych form sprzedaży i w sezonie letnim sprzedawać lody, w sezonie zimowym gorącą kawę, czekoladę i kakao, a gdy i to się znudzi, można skorzystać z własnych pomysłów i na przykład serwować zupy. Możliwości są bardzo szerokie, nakłady niewielkie, a zyski mogą okazać się spore.

Biznesplan - jak zacząć inwestycję?

Pozostaje pytanie, czy faktycznie można zarobić w ten sposób. Zacznijmy od samych kosztów początkowych. Kupienie roweru lub wózka gastronomicznego z pełnym wyposażeniem w stanie nowym to wydatek pomiędzy 20, a 40 tysięcy złotych. To mniej niż koszty wynajmu i utrzymania lokalu gastronomicznego przez rok. Jednocześnie inwestycja może się zwrócić już w jeden sezon (dlatego najbardziej korzystne jest otwieranie takiego biznesu wiosną i latem, gdy ludzie chętniej przebywają na zewnątrz, łatwiej osiągnąć finansowe cele). Sprzedając lody rzemieślnicze na deptaku możemy osiągnąć zysk na poziomie nawet 20 tysięcy złotych w jeden miesiąc. Do tego niezbędne jest sporo kreatywności, bo trzeba szybko dostosowywać się do zmiennych potrzeb rynku, ale zysk na przestrzeni paru miesięcy przewyższy wydatki.

Inwestycja w mobilną gastronomię to doskonały sposób na biznes. Nie ponosisz kosztów najmu i utrzymania lokalu, a jedynie czynsz za około pięciu metrów kwadratowych, co zwykle mieści się w tysiącu złotych miesięcznie. Jednocześnie możesz błyskawicznie zmienić ofertę i miejsce sprzedaży, co przekłada się na zyski. To również innowacyjny pomysł na pierwsze kroki w gastronomii.


polagrafoodtargikielcepakfoodgastro-hoteltargi krakowsweettarghoreca2012mtgfairexpoeurogastromttargiworldhoteleurotargiworldfoodtechnologiaprodlentewencGastroArenamazuryhoreca